توصيات


  • توصيات “متعقب التحرش” لوسائل الإعلام:

  1. العمل على الحد من استخدام الإثارة، والتخفيف من اللجوء الى المقاربة التهويلية الغير بناءة لقضايا وقصص التحرش الجنسي، في التقارير الإخبارية، كما في البرامج الحوارية التي تعالج القضايا الإجتماعية.
  1. متابعة قضايا التحرش بحيث تُظهر الخيارات الممكنة للضحايا والناجيات، والوسائل المتاحة للتبليغ والمساعدة والمحاسبة (الشرطة، ادوات التبليغ الإلكترونية، الخ…)
  1. اعتماد التوازن في التغطية بين حوادث التحرش الجنسي التي يرتكبها العمال المهاجرين واللاجئين، وتلك التي يرتكبها لبنانيون.
  1. القاء الضوء على قصص وحوادث التحرش الجنسي والإستغلال التي تطال النساء والعاملات المهاجرات واللاجئات.
  1. العمل على زوايا معالجة وافكار لتقارير ومواضيع تلقي الضوء على قضايا جنسانية النساء، الصحة الجنسية، ومفهوم القبول (او الموافقة) الضروري قبل اي تواصل جنسي، وذلك بدل التركيز على مفاهيم “الشرف” و”الأخلاق”.
  1. العمل على انتاج تقارير ومواضيع تزيد من معرفة ووعي الجمهور حول الصحة والأمراض النفسية. يرافق ذلك، الحد من استخدام تعابير دالة على امراض نفسية في غير سياقها او مكانها، وبغياب التشخيص الطبي، وخاصة عند التطرق الى قضايا التحرش الجنسي في البرامج الحوارية الإجتماعية.
  1. المساهمة بتعميم ونشر لغة وكلمات سهلة، سلسة، وغير معقدة للحديث عن التحرش الجنسي من خلال التقارير والقصص الإخبارية، وذلك بالتعاون مع المجموعات النسوية والناشطين والناشطات العاملين والعاملات على هذه القضية. الهدف من تعميم لغة سلسة وسهلة هو تمكين النساء من وصف تجاربهن بدقة وبدون عوائق لغوية.

  • توصيات “متعقب التحرش” للناشطين والناشطات، والنسويات والنسويين

1- انتاج وخلق لغة واسلوب سهل وغير معقد للحديث عن ووصف التحرش الجنسي، بهدف تمكبن النساء –خارج دوائر الناشطات والناشطين والعمال والعاملين في الجمعيات المدنية – من الحديث عن تجاربهم بإنعدام الآمان، والراحة الجسدية في الأماكن العامة.

2- تأمين المعلومات حول الخيارات المتاحة وادوات التمكين والمساعدة والتبليغ للضحايا والناجيات من التحرش الجنسي في الشوارع، الأماكن العامة واماكن العمل، بالإضافة الى المعلومات حول البنى التحتية الخدماتية، ومقدمي الخدمات ذات الصلة العاملين في المجال من دعم نفسي-اجتماعي، ومجموعات دعم وخطوط ساخنة، الى المشورة القانونية وادوات التبليغ، الخ… لا تتوقف التوصية عند تأمين المعلومات، بل تتخطاها الى نشرها وتأمين وصول سهل للنساء اليها.

  • توصيات “متعقب التحرش” للمحامين والمحاميات

1- مشاورة وزارة الدولة لشؤون المرأة وآخرين من المشرعين للتأثير على المسار التشريعي للقانون والمشاركة فيه، خاصة وان القانون المطروح اليوم يستخدم تعابير فضفاضة ودائمة التغير لوصف التحرش الجنسي مثل “الشرف” و”الأخلاق”، مما ينتقص من فعاليته، ويفتح المجال واسعا امام استغلاله، ما يؤدي الى ابطاله.

2- زيادة معلومات الناشطين والناشطات، والجمهور حول القانون المطروح، وخاصة كيف يمكن ان يضع الضحية في خطر اكبر، وكيف يقصي من الحماية الفئات الأكثر تهميشاً – عاملات المنازل اللواتي لا بعتبرن “عاملات” في قانون العمل.

  • توصيات “متعقب التحرش” لقوى الأمن الداخلي

1- الحرص على وتشديد العمل بالقواعد السلوكية لقوى الأمن الداخلي، واضافة بنود محددة تعالج وتتعاطى مع التحرش الجنسي واي نوع من “التودد” العاطفي او التعليق الجنسي يقوم به فرد في بدلة عسكرية رسمية، و-او خلال دوامه. بما انه من الصعب والمهيب ان تُرفض الإهتمام الجنسي او البادرات الرومانسية-العاطفية المتوددة من شرطي مثلا، يجب ان تُعتبر نوع من انواع التحرش الجنسي.

2- تحديد عنصرا يشكل نقطة إرتكاز لتلقي الشكاوى حول التحرش الجنسي الذي يرتكبه عناصر قوى الأمن الداخلي وموظفي المؤسسة.

3- توصيات تخص الأداة الإلكترونية واستمارة التبليغ عن العناصر:

  1. الترويج لأدوات التبليغ الإلكترونية وخدمة شكاوى المواطنين
  1. من المهم القاء الضوء على وشرح عامل سرية التبليغ، على اعتبار انه يتم ادخال كل المعلومات الى الإستمارة الإلكترونية
  1. من المستحسن الإستفاضة في شرح انواع الافعال والممارسات التي يمكن التبليغ عنها، وايضاح وشرح ان التحرش الجنسي والممارسات المميزة ضد النساء هي افعال ممكن ومن الضروري التبليغ عنها
  1. من المفيد ان يتم التوجه الى كل من الرجال والنساء عبر اعتماد صيغة الجنسين – مواطنين ومواطنات – وذلك من اجل إظهار الإهتمام بالمعرفة عن الممارسات التمييزية على اساس النوع الإجتماعي

4- متابعة شكاوى التحرش الجنسي المقدمة ضد عناصر قوى الأمن الداخلي، والحرص على توثيقها، وذلك بهدف مكافحة ثقافة تكذيب هذه الشكاوى وعدم الأخذ بها وإعتبارها تشهير بالمؤسسة وافتراء على العنصر موضع الشكوى. نطرح هذه التوصية لأنه ثمة ميل الى عدم الأخذ بشكاوى التحرش على خلفية انها تشهير بالمؤسسة العسكرية، لا سيما وان موقعكم يشير الى انه ستتم ملاحقة اصحاب الشكاوى الهادفة الى التشهير صورة المؤسسة. لذا من الضروري ان يصار الى توثيق هذه الحالات ومتابعتها جديا للتفريق بين الشكاوى الحقيقية من الشكاوى الهادفة الى الإفتراء والتشهير.

5- العمل على وضع بروتوكول لعناصر قوى الأمن الداخلي، يتم توزيعه على كافة العناصر داخل المؤسسة، يفصل كيفية التعاطي مع شكاوى التحرش الجنسي، وذلك استناداً على قانون التحرش الجنسي الذي سيصدر قريباً.

6- نشر والترويج على منصات مؤسسة قوى الأمن الداخلي الإلكترونية، معلومات عن الدلائل الإثباتات المطلوبة للتقدم بشكوى تحرش جنسي، وذلك بهدف إعلام النساء اللواتي يَنوين التبليغ وتزويدهن بالمعلومات المطلوبة  قبل التوّجه الى مركز الشرطة، مما يوفر عليهن جهد واسئلة اضافية.

  • توصيات “متعقب التحرش” لوزارة الداخلية والبلديات

1- التنسيق مع النسويين والنسويات والمبادرات العاملة على قضية التحرش الجنسي لإحاطة الوزارة علماً بالنقص اللوجستي في المدينة كالشوارع الغير مضاءة، والأرصفة المتكسرة، والمساحات المهجورة ما بين الشوارع التي يضطر المشاة الى سلوكها، الخ…  (المعلومات المفصلة مستندة الى البيانات على موقع www.harasstracker.org)

2- الترويج ل ونشر المعلومات عن الخطوط الوزارة الساخنة لحالات الطوارىء  –  في حال وجودها، وذلك لإعلام النساء بالخيارات المتاحة لهن في حال تعرضن للتحرش الجنسي او في حال اشتبهن بمتحرش.

3- التنسيق مع النسويات والنسويين، المتخصصين والمتخصصات بالتخطيط المُدني، والمجموعات الناشطة العاملة على المساحات العامة وآمن النساء، للبحث بحلول متعلقة بالحوكمة المحلية، مثل تأمين الخدمات على مسافات قريبة من كل النساء، ما قد يوفر على مجموعات كبيرة منهن التنقل على مسافات طويلة او تغييرالطريق التي يسلكونها لبلوغ خدمات اساسية كالمستشفيات والحضانات، الخ…

  1. تنظيم جلسات دورية مع النساء والرجال سكان المناطق المختلفة حول التحرش الجنسي على متسوى الحكم المحلي.

  • توصيات “متعقب التحرش” الى نقابة السائقين العموميين

1-فتح النقاش والتعاون مع الناشطين والناشطات والمبادرات العاملة على التحرش الجنسي، بهدف احاطة النقابات علماً بحوادث التحرش الجنسي في وسائل النقل العام من سيارات اجرة وباصات، ومن اجل وضع آلية محاسبة داخل النقابة والعمل عليها.

  • توصيات “متعقب التحرش” لأصحاب المحال التجارية والمطاعم

1- تشجيع بيئة تحارب التحرش الجنسي بين اصحاب المصالح الإقتصادية والمحال التجارية، بيئة  تحاسب المتحرشين، وتشجع النساء على مشاركة الحوادث والتكلم عنها عند حصولها.  وقد يبدأ ذلك مع كل مصلحة او محل تجاري او مطعم او مركز ترفيه يقوم بتشجيع رواده  وزواره على التبليغ عن التحرش الجنسي اولا للإدارة وبعدها على ادوات التبليغ المجهولة،  وعند الشرطة اذا دعت الحاجة.

  • The recommendations for the media:

  1. Limiting the sensationalist, intimidating and non-constructive approach to sexual harassment incidents – both in news reports and in shows tackling social issues (mostly talk shows and non-scripted social shows)
  1. Following-up on stories and showing the possible recourses for survivors such as the police, online tools, etc…
  1. Avoiding the overemphasis of harassment perpetrated by migrants and refugees versus that perpetrated by Lebanese men.
  1. Countering the erasure of stories of harassment and abuse on migrant women.
  1. Developing stories and angles that highlight issues around female sexuality, sexual health, and the notion of consent prior to any sexual interaction instead of the notions of honor and morals.
  1. Developing stories that increase awareness and sensitize the general public about mental health conditions and disorders, and limiting references to mental health issues where they have not been diagnosed medically, especially when addressing sexual harassment issues in non-formal shows that tackle social issues (talk shows).
  1. Contributing, through news stories and reports, to the propagation and mainstreaming of the relatable and accessible lexicon around sexual harassment, in coordination with feminists and activists working on the issue, to enable women to accurately describe their experiences.

 

  • Recommendations for feminists and activists

  1. Creating and developing a new, more relatable and accessible, lexicon that will enable women, beyond the circles of activists and NGO professionals to talk about their experience of bodily discomfort and insecurity in public spaces.
  1. Providing accessible information and disseminating it around the possible recourses of women victims/survivors of harassment in the streets and in the workplace; as well as around the infrastructure of services and service providers working in the field (legal counseling, psycho-social support, support groups, hotlines, anonymous reporting tools, etc…).

 

 

 

  • Recommendations for lawyers

1- Consulting with the State Ministry of Women’s Affairs and other legislators to influence the legislation process and take part in the legislative conversation, particularly as the new proposed law’s definition of sexual harassment uses fluid and ever-changing terms such as morality and honour, which compromise its effectiveness, and opens up multiple possibilities to abuse it, which in turn invalidates it.

2- Sensitizing activists and the general public about the new law, particularly on how it potentially puts the victim in more trouble, and how it fails to protect the most vulnerable workers who are not considered “employees” under the Labour Law.

 

  • Recommendations for the Internal Security Forces (ISF)

1- Enforce the code of conduct or work on adding specific articles addressing sexual harassment and any kind of sexual or romantic attention from a member in uniform or in their function. As it is difficult to say no to sexual or romantic attention from a policeman for example, it should be considered sexual harassment.

2- Appointing a reference person or focal point for complaints about sexual harassment committed by ISF members and employees.

3- Concerning the online tool:

  1. A) Promoting the online tools of reporting and the citizens’ complaints service (خدمة شكاوى المواطنين).
  2. B) Explaining the confidentiality aspects (as all identifying information are filled in an online form).
  3. C) Elaborating on the kinds of acts that can be reported; and making explicit that sexual harassment and discriminatory conduct towards women are practices that can be reported.
  4. D) Addressing both genders in order to highlight the interest in gender based discriminations.

4- Following up on complaints of sexual harassment and countering the culture of dismissing them or considering them as libel. There is a tendency to dismiss complaints of sexual harassment and/or label them as libel. The website mentions that people with complaints that are libel or that aim at tarnishing the image of the police will be prosecuted. It is hence necessary to follow up on all cases and document them to distinguish between the true complaints and those that are libel.

5- Put together a protocol for ISF members, to be disseminated within ISF, on how to handle and address sexual harassment complaints, based on the new law on sexual harassment that will be passing soon.

6- Promote and disseminate information, through ISF’s online platforms, on the evidence and proofs needed to process a case of sexual harassment, so women who intend to report, have their information ready prior to going to the police station, which spares these women additional effort and questioning.

 

  • Recommendations for the Ministry of Interior (MoI)

1- Liaise with feminists and initiatives working on this issue to inform them of logistical deficits within the city such as: unlit streets, broken pavements, deserted parkings in between streets that people have to cross to reach their destinations, etc… (Information on the exact streets, pavements and locations would be based on the data on harasstracker.org).

2-Promote and disseminate information about the municipality’s existing hotlines for emergency cases, to inform women of their options in case they are subjected to harassment and/or in case they want to report suspected harassment.

3-Liaise with feminists, urban planners and active groups working on the issue of public space and women’s safety to explore solutions pertaining to local governance, such as providing services at proximity of all women, which would spare significant communities of women to commute long routes or change their daily routines to reach basic services such as day care centers, hospitals, etc…

4-Organize regular sessions with men and women town residents on sexual harassment at the local government level.

 

 

 

  • The syndicate of taxi drivers and public transportation operators

1- Open the conversation and collaboration channel with activists and initiatives working on sexual harassment, for the syndicates to be informed of the rampant sexual harassment that takes place in taxis and buses, and to accordingly place an accountability mechanism and take action.

 

 

  • Business Owners

1 – Encourage a corporate environment that fights sexual harassment, holds perpetrators accountable, and encourages women to speak about it when it happens. This could start with each business/restaurant/entertainment space encouraging its clients and visitors to report harassment to the administration at a basic level, to the existing anonymous reporting tool and to the police if needed.